Elektrisch varen

Elektrisch varen wordt een steeds belangrijker onderwerp in de watersport. Niet alleen op de weg of in huis stappen we meer en meer over op elektriciteit, maar ook de elektrische aandrijving van boten wordt steeds urgenter en populairder. Omdat elektisch varen relatief nieuw is, willen we u graag informeren en interesseren in deze nieuwe manier van watersport beleven.

Er zijn veel mogelijkheden, persoonlijk advies is daarom van groot belang. Slikkendam Watersport heeft de expertise en ervaring met elektrische motorisering van vele boten. Elke boot heeft haar eigen specifieke oplossing en wij adviseren u daarom graag.

Rust aan boord

Een elektrische aandrijving zorgt voor rust aan boord. De elektrische aandrijving is stil. U geniet ongestoord van de natuurlijke geluiden op het water en van elkaar. De natuur blijft prachtig dicht bij u. Daarnaast bent u meer samen met uw gezelschap. De ronkende motor verstoord niet meer de gezellige gesprekken.

De natuur

Uw stilte is ook een zegening voor het leven om u heen. U verstoort de stilte niet en de natuur kan ongestoord haar gang blijven gaan. Veel vaargebieden zullen afgesloten worden voor brandstofmotoren, maar met uw elektrische boot kunt u ook in de toekomst nog overal terecht!

Voor het milieu

We weten dat de CO2 en andere uitstoot drastisch omlaag moet om het klimaat te redden. Daaraan levert u een optimale bijdrage met de elektrische aandrijving.

Eenvoudige bediening

De elektrische motor is zeer makkelijk te bedienen en uw display vertelt u precies hoe lang u nog kunt varen.

Hoe lang kan ik varen?

Hoe lang u kunt varen hangt van af van uw boot en de snelheid die u graag wilt kunnen varen. Het accupakket is mede doorslaggevend voor het aantal uren dat u kunt varen. Met een normale kruissnelheid (vaak 9 km/u) kunt u met een relatief kleine accu al goed uit de voeten. De hele dag volgas varen is meestal niet haalbaar.

Maar vraagt u zich eens af: “hoe lang wil ik kunnen varen op een dag? U zult verbaasd zijn over het gemiddeld aantal uren dat u daadwerkelijk de motor gebruikt. U ligt voor de brug of sluis te wachten, legt ergens aan om een versnapering te halen of ligt voor anker heerlijk bij het riet van de rust en zon te genieten.

Bijna niemand zal de hele dag achter het stuur van zijn boot staan. Belangrijk is dus hoeveel motoruren er op een dag echt worden gemaakt. Als indicatie hebben wij hier wat typische gebruikssituaties in kaart gebracht:

VAARGEBIED GEBRUIK MOTORUREN PER DAG
Op de plas, in de stad Kleine tochten binnen binnen een plassengebied of in een stad,
afgelegde afstand tot 20 km.
2-3 uur
Regio Dagtochten binnen een regio, afstand tot 40 km. 3-4 uur
Landelijk Tochten in vakanties voor langere afstanden, tot 60 km. per dag 5-6 uur
Landelijk Lange vaardagen, ter overbrugging van langere afstanden,
tot 80 km. Of gebruik bij bootverhuur van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat
7-8 uur

Hoe hard kan ik varen met een elektrische motor?

In principe: net zo hard als een boot met diesel- of benzinemotor. Maar houdt u rekening met de natuurwetten van het varen. De waterlijnlengte van uw boot is doorslaggevend voor niet planerende boten.

Voor niet planerende boten is de maximum snelheid nl. gelijk aan de zgn. rompsnelheid. Dat is de snelheid waarbij de golflengte van de boeggolf net zo lang is als waterlijnlengte van uw boot. Hoe dichter bij die rompsnelheid, hoe meer energie wordt verbruikt (of verspild) voor het maken van golven. En u kunt wel iets harder varen, maar dat vergt echt veel meer vermogen, en dus verbruik. Een meer economische kruissnelheid ligt iets lager.

Hier een indicatie

  • Bootlengte op de waterlijn is 4 meter, de rompsnelheid is dan 9 km/uur, uw kruissnelheid is 7 km/u
  • Bootlengte op de waterlijn is 6 meter, de rompsnelheid is dan 11 km/uur, uw kruissnelheid is 8 km/u
  • Bootlengte op de waterlijn is 8 meter, de rompsnelheid is dan 12,5 km/uur, uw kruissnelheid is 9 km/u
  • Bootlengte op de waterlijn is 10 meter, de rompsnelheid is dan 14 km/uur, uw kruissnelheid is 10 km/u

Hoeveel motorvermogen heb ik nodig voor mijn boot?

Nu u weet wat de waterlijnlengte is van uw boot, kunnen we een indicatie geven van het vermogen dat u nodig zou moeten hebben om comfortable uw kruissneleheid te kunnen varen.

Wij gaan ervan uit dat uw motor voldoende maximaal vermogen moet hebben om uw boot op zijn rompsnelheid te brengen, zoals hierboven omschreven. Meer is in principe niet nodig, want dat levert niet of nauwelijks extra snelheid op. Het gaat er dus niet zozeer om hoeveel PK verbrandinsgmotor uw elektrisch aandrijving vervangt, maar wat uw boot echt nodig heeft. Vaak worden dieselmotoren te groot gekozen, omdat deze dan “rustiger loopt” of meer cilinders heeft. Daarvan is bij elektrische aandrijving natuurlijk geen sprake. Hier een indicatie van het vermogen dat u nodig heeft, afhankelijk van bootlengte en gewicht:

VERMOGEN ELEKTRISCHE AANDRIJVING VERMOGEN VERGELIJKBAAR MET VOOR BOTEN
2 – 2,5 kW 5 – 6 PK Tot 6 m. lengte of 2 ton waterverplaatsing
4 – 5 kW 10 – 12 PK Tot 8 m. lengte of 3 ton waterverplaatsing
10.0 kW 20 – 25 PK Tot 10 m. lengte of 7,5 ton waterverplaatsing
15.0 kW 30 PK Tot 12 m. lengte of 10 ton waterverplaatsing

Uw kruissnelheid

Om de kruissnelheid te behalen heeft u aanzienlijk minder vermogen nodig. Onderstaand een indicatie:

Lengte op de waterlijn 4 m. 6 m. 8 m. 10 m.
Kruissnelheid 7 8 9 10
Benodigd vermogen (kW) 0,75 1 2 4

Realiseert u zich wel dat elke boot anders is. Een slanke, efficiënt varende boot vraagt bijvoorbeeld minder vermogen dan een brede, minder efficiënt varende boot. Hetzelfde geldt voor een licht gebouwde of zware boten. En zeilboten hebben door hun mast vaak meer windweerstand dan motorboten. Maar ook het vaargebied is van belang. Bij varen op beschut water en voor kortere afstanden kan een lichtere motor toegepast worden dan bij varen op ruim water.
Voor advies voor het kopen van een elektrische buitenboordmotor bent u bij Slikkendam Watersport aan het goede adres.

Elektrisch varen